Kościół Parafialny p.w. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny.
Kościół
wczesnogotycki, zbudowany z kamienia polnego i rudy darniowej, na zaprawie
wapiennej z późniejszymi uzupełnieniami cegłą. Powstał
w połowie XIII wieku (niektóre źródła podają, że z XII
w.). Składał się wtedy z nawy nakrytej
stropem i prezbiterium z kolebkowym pseudosklepieniem. Z czasem dobudowano:
zakrystię (XV w.), i przedsionki (XVII - XVIII w.). W XIV wieku
drewniany pułap kolebkowy prezbiterium, zastąpiono sklepieniem krzyżowo-żebrowym ze
wspornikami w formie masek. W XV w. nawa główna otrzymała sklepienie
sieciowe. W XVI w. dobudowano wieżę.
Kościół z orientowany w linii wschód-zachód. Na wschodzie znajduje się ołtarz na
zachodzie wieża
W 1346 r. pierwsza wzmianka o kościele w "Benen", który podlegał
proboszczowi w Sorau.
W 1481r. kościół poświęcony po przebudowie przez Jana Bela.
Na zachodniej ścianie
nawy, pod sklepieniem, znajdował się łaciński napis fundacyjny, częściowo
zakryty przez organy. W wolnym tłumaczeniu brzmiał:
"Roku Pańskiego 1481, w wigilię Świętego Urbana, dzieło to zostało ukończone.
Niech będzie chwała i cześć Bogu...
Johanne Bele proboszcz
(i judi) Nickel Apil ...
módl się za nich... Święta Mario, uproś u Boga wszystkie łaski".
Urban I był papieżem i świętym katolickim, uważanym za męczennika zginął 23 maja
230 r. W kościele katolickim wspomnienie Św. Urbana było 25 maja. Można więc
przyjąć, że poświęcenie kościoła po odbudowie, nastąpiło 22 lub 24 maja 1481 r.
Mieszkańcy Bieniowa w połowie XVI wieku (po 1531 r.) jako jedni z ostatnich w
okolicy przyjęli luteranizm.
Ciekawostką jest, że już w 1520 r. proboszcz parafii w Olszyńcu pisał listy z
Marcinem Lutrem, a Lubanice były pierwszą wsią, która przyjęła w naszej okolicy
naukę M. Lutra. Z Lubanic też pochodzi najstarsza książka Dolnych Łużyc
tzw. Ewangeliarz Jakubicy z 1548 r. Jest to przekład Nowego Testamentu dzieła Miklawusa Jakubicy, pierwszego
luterańskiego pastora.
W 1563 r. od strony zachodniej kościoła, dobudowano wieżę, przez Jerzego Pawła z Żar (Georg
Paulus).
Księgi metrykalne notowane są od 1636 r. a akta kościelne od 1702 r.
Zachowała się
lista pastorów od czasów reformacji.
1702 r. - renowacja wnętrza kościoła.
Kościół odbudowany po pożarze w latach 1759 -1760.
1794 r. Odnowienie iglicy wieży kościelnej przez mistrza Gottloba Rasola z Miśni.
Na wieży znajdował się wiatrowskaz w kształcie smoka z herbem Promnitzów i
literami ICGVP oraz datą 1759, wiatrowskaz na wieży znajdował się do lat 80' XX
w, kiedy to dach wieży pokryto blachą miedzianą a na iglicy zamontowano krzyż.
Wewnątrz kościoła znajduje się, ołtarz klasycystyczny oparty na 2 kolumnach
jońskich. Ołtarz z ok.1800 r. wykonano najprawdopodobniej w Pietrzykowie (Pitschkau).
W 2010 r. ołtarz poddano renowacji.
Przed wojną znajdował się w nim obraz dwustronny, malowany na
desce dębowej, o wymiarach 160x125 cm. Po jednej stronie znajduje się scena Ukrzyżowania
w otoczeniu scen biblijnych, ukazujących Wniebowstąpienie, Trójcę
Przenajświętszą, Ofiarowanie Izaaka , Modlitwy w Ogrójcu oraz
Wywyższenie węża. Z drugiej strony znajduje się scena Biczowanie
Chrystusa. Obraz wykonano około 1600 r.
przez różnych artystów. Najprawdopodobniej scena Biczowania namalowana
została
przez artystę ze szkoły Tintoretta lub Vassilacchiego. Obraz ten został uszkodzony,
najprawdopodobniej podczas pożaru w XVIII w. W lewy górny róg, sceny
Ukrzyżowania, wstawiono kawałek deski i pomalowano. Z drugiej strony obraz
nie jest naprawiony, spowodowane jest to najprawdopodobniej tym, że za
ołtarzem, znajdowały się chóry, które przesłaniały uszkodzenie i nie było
potrzeby naprawy obrazu.
Po wojnie, w ołtarzu umieszczono gotycką rzeźbę
Marii
z Dzieciątkiem Jezus, z 1509 r., która znalazła się w naszym
kościele dopiero po wojnie, przyniesiona przez wiernych z zburzonego kościoła w
Złotniku.
Figura była uszkodzona, Dzieciątko miało odłamaną rączkę, ale Stanisław Tyczyński
zrekonstruował rączkę i odrestaurował całą rzeźbę.
Figura w
Złotniku, znajdowała się w ołtarzu głównym,
w środkowej części. Otoczona była figurami św. kobiet, od prawej górnej str.
znajdowała się św. Katarzyna, niżej św. Dorota, z lewej św. Barbara i u
góry św. Małgorzata.
W
otwartych skrzydłach tryptyku ukazano
postacie 12 apostołów. Całość stała na podstawie, w której znajdowały się trzy
malowidła, przedstawiające chrzest, komunię i głoszenie słowa bożego.
Pozostałe elementy tryptyku został zdewastowane i splądrowane po wojnie.
Figura Matki Bożej
z Dzieciątkiem, (z gruszką w prawej ręce) została skradziona z
naszego kościoła z 21/22.09.2004 r.
Po kradzieży, w ołtarzu umieszczono kopię obrazu Matki Bożej Częstochowskiej.
W kościele znajdują się organy opus 196, z 1932 r., zbudowane przez znanego w Łużycach (i
nie tylko), mistrza Gustawa Heinze. Na organach zachowała się oryginalna
tabliczka z nazwiskiem mistrza.
Gustaw Heinze urodził się 9.10.1874 r. w Bieniowie w
ubogiej rodzinie tzw. rodzinie chałupnika. W 1904 r. założył zakład organmistrzowski w Żarach.
Przez ponad 40 lat na tych organach grał, organista Władysław Ligęza, który
zmarł 11 marca 2003 r.
W wewnątrz kościoła, znajdują się drzwi z okuciami,
(które prowadzą do pierwszej zakrystii, obecnej ciemnicy) najprawdopodobniej z XIV w.
Przy wejściu głównym w przedsionku kościoła znajdują się drzwi z około 1563 r., które
niedawno poddano pracom konserwatorskim.
Ponadto w kościele znajduje się chrzcielnica z piaskowca z ok. XIV w. oraz ambona z
około1702 r.
Najprawdopodobniej pod tynkiem zachowały się gotyckie i renesansowe polichromie,
opisane w książce "Die Kunstdenkmäler des Kreises Sorau und der Stadt Forst",
wydanej w 1939 r. w Berlinie.
W
1892 r. na wieży kościelnej zawisły 3 dzwony wykonane przez firmę
Ulrich z miejscowości Apolda. Były to największe dzwony w powiecie Żarskim.
Tylko na dzwonnicy (Glockenturm) w Sorau były większe.
W czasie I Wojny Światowej dzwony zostały zarekwirowane przez armię i
najprawdopodobniej przetopione na sprzęt wojenny. W 1922 r. na wieży zawisły 3
nowe dzwony wykonane także przez firmę Ulrich. W czasie działań wojennych
w 1945 r. jeden z nich został zniszczony.
Firma Ulrich zasłynęła tym, że 1923 r. wykonała
największy wiszący dzwon na świecie, dzwon Św. Piotra w Kolonii, o wadze 24 ton
i średnicy 322 cm.
Na ścianach kościoła znajdują się epitafia z XVII i XVIII w., niektóre z herbami szlacheckimi.
Są to płyty nagrobne pastorów oraz zasłużonej dla Benau rodziny Hesse. Także w kościele przed ołtarzem głównym, na posadzce, znajduje się płyta nagrobna z
piaskowca ok. 15/16 w., z wyżłobionym kielichem mszalnym.
Obecnie nad prezbiterium i nawą główną kościoła znajduje się dach dwuspadowy
kryty dachówką, natomiast wieża kościelna, pokryta jest dachem
namiotowym, z blach miedzianych.
Prezbiterium od nawy głównej oddziela tzw. arkada tęczowa.
W prezbiterium znajdują się 3 ostrołuczne okna, jedno od wschodu i dwa od strony
południowej.
Wcześniej także od północy znajdowały się dwa okna, ale zostały
zamurowane, najprawdopodobniej wtedy, gdy dobudowano obecną zakrystię ( ok. XV
w.). W nawie głównej znajdują się trzy okna od strony południowej. Okna i
łuk tęczowy zostały przebudowane najprawdopodobniej w okresie baroku (XVI-XVIII
w.).
Plac kościelny otacza mur, z kamienia polnego i częściowo z cegły,
z XIX w.
Kościół remontowano w latach 1895-96, 1931, 1946 (po zniszczeniach wojennych), 1963, oraz
w latach 70'.
1978 r. - położenie na posadzce płytek ceramicznych.
1982 r. - pokrycie wieży blachą miedzianą.
2012 r. - podczas remontu posadzki w nawie głównej kościoła odkryto fundamenty kościoła późnoromańskiego, najprawdopodobniej z początku XIII w. Natomiast przy ścianie południowej prezbiterium odnaleziono fundamenty, najprawdopodobniej kaplicy cmentarnej, pochodzące z około XII w.
Sierpień 2018 r. - Instalacja relikwii św. Jana
Pawła II w kościele parafialnym.
W 1897 r. do
Märkischen Museum w Berlinie,
trafiły takie zabytki z kościoła w Bieniowie:
- Pieta, figura Matki Boskiej trzymającej na kolanach martwego Chrystusa, około
1510 r., wysokość 104 cm, szerokość 62 cm.
- Figura św. Jana (Johannes), Żałoba Jana Ewangelisty, wysokości 80 cm, z około 1510 r.
- Figura Chrystusa Zmartwychwstałego, wysokości 90 cm, z XV wieku.
- Figura św. Bartłomieja (Bartholomaus), obecnie figuruje w berlińskim muzeum
jako Brodaty Święty, wysokości 104 cm, z około 1520 r.
Figury zachowały się do tej pory i
znajdują się w berlińskim muzeum.
Pieta z XVI w. ok. 1510 r. |
Św. Jan Ewangelista ok. 1510 r. |
Chrystus Zmartwychwstały XV w. ok. 1470/80 r. |
Św. Bartłomiej, Brodaty Święty ok. 1520 r. |
Przekroje kościoła i wyposażenie wnętrza przed wojną.
Rzut poziomy, na którym widać niesymetryczność prezbiterium do dalszej części kościoła. |
Przekrój podłużny kościoła, bez wieży. |
Przekrój Prezbiterium |
Chrzcielnica i drzwi do "ciemnicy". |
2004 r. - kościół od północnego-wschodu. |
Widok od wschodu. |
|
2004 r. - XVIII w. epitafia pastora G. Franzisci |
XVII w. epitafia rodziny Hesse |
|
Organy z 1932 r. |
2004 r. - figura Matki Boskiej |
Organy opus 196 - Gustawa Heinze. |
Prezbiterium - wsporniki w kształcie masek. |
Chrzcielnica z okresu budowy XIII-XIV w. |
2009 r. - Widok na arkadę tęczową i ołtarz. |
Sklepienie sieciowe XV w. - nawa główna |
Sklepienie krzyżowo-żebrowe XIV w. - prezbiterium |
Zwornik - prezbiterium |
Zwornik - prezbiterum |
Fragment okna przerobionego na drzwi - nawa |
Maska - prezbiterium |
Zamurowane okno strzeliste - poddasze zakrystii |
Pierwotne okno z obramowaniem rudy darniowej |
Drzwi do ciemnicy z okuciami z XIV w. |
2010 r. - kościół od południa. |
2010 r. - wieża kościelna |
2009 r. - kościół od północy. |
2010 r. - kościół od południowego wschodu |
2012 r. - widok od południa |
2012 r. - widok z południowego zachodu |
2013 r. |
2014 r. - widok od strony stacji |
2015 r. - na tle wiatraków. |
foto: mk
Wnętrze kościoła przed II
wojną światową.
Parafia Bieniów
Ks. Maciej
Sieńko
Lista
pastorów od czasów reformacji.
Remont kościoła 2005-2008
Odkrycie reliktów starszej budowli 2012 r.
Epitafia
źródło: "Die Kunstdenkmäler des Kreises Sorau und der Stadt Forst". 1939 r.