Kolej w Bieniowie
Za początek kolejnictwa w Bieniowie trzeba przyjąć datę 15.05.1875 r.,
gdy otwarto szlak kolejowy Żagań - Bieniów - Jasień (Sagan-Benau-Gassen),
który pozwolił na ruch pociągów między Wrocławiem a Berlinem (Breslau-Berlin).
Było to najkrótsze połączenie kolejowe z Berlina do Wrocławia, które
wynosiło 329 km i było krótsze od dotychczasowego o 30 km. Magistrala ta
wchodziła w skład Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej i była, głównym i
najszybszym połączeniem między Berlinem a Śląskiem.
10.11.1895 r. oficjalnie uruchomiono linię z Krzystkowic do
Bieniowa (Christianstadt-Benau). Dzięki otwarciu tego odcinka Bieniów
stał się "oknem na świat" dla mieszkańców Krzystkowic, mieli oni możliwość dostać się do Berlina albo Wrocławia, oczywiście
z przesiadką w Bieniowie.
Rok później
01.09.1896 r. można już było dojechać do Żar (Sorau), dzięki
temu połączeniu Bieniów stał się ważnym węzłem kolejowym, z którego pociągi
rozjeżdżały się w 4 strony.
01.06.1897 r. uruchomiono dla ruchu osobowego, przystanek Benau
Oberdorf (Bieniów Górny).
Z powodu kosztownej budowy mostu na Bobrze, dopiero 01.08.1904 r.
uruchomiono
połączenie Zielona Góra (Grünberg) - Bieniów - Żary. Połączenie to
umożliwiło "podłączenie" się do Odrzańskiej Magistrali Kolejowej.
W latach 1900 - 1902 kursuje przez Benau pociąg
relacji Berlin - Budapeszt - Konstantynopol, gdzie w Budapeszcie część
wagonów doczepiano do głównego składu "Orient Expressu". Był to tzw.
"Kombinowany Orient Express".
W latach 1916 - 1918
przez Bieniów kursował
"Pociąg Bałkański" (Balkanzug), był to
niemiecki, luksusowy, interkontynentalny pociąg pośpieszny, relacji: Berlin - Wrocław -
Budapeszt - Belgrad - Konstantynopol.
Pociąg ten kursował w tym czasie, gdy zawieszono z powodu trwania I
wojny
światowej słynny "Orient Express". Po klęsce Niemiec "Pociąg Bałkański"
został odwołany a na tory wrócił "Orient Express".
15.05.1936 r. przez Bieniów zaczął kursować superszybki pociąg
"Latający Ślązak"
(Fliegender Schlesier), przez Ślązaków nazywany "Latający Pieron"
inna nazwa tego pociągu to "Latający Wrocławiak"
(Fliegender Breslauer). Pociąg
kursował na trasie Berlin - Wrocław - Bytom, a na odcinku Lubsko -
Bieniów - Żagań osiągał prędkość ok. 160 km/h.
Był to w tym czasie jeden z najszybszych pociągów na świecie, który podczas
testów osiągał prędkość 205 km/h. Kursował do
21 sierpnia 1939 r.
Dla porównania w 2005 r. tzw. prędkość handlowa na trasie Bieniów - Żary
wynosi ok. 40 km/h.
Bieniów oprócz stacji głównej, posiadał także przystanek Bieniów Górny.
Ostatni pociąg, zatrzymał się na tym przystanku 16.05.1953 r.
Niektórzy twierdzą, że istniał także przystanek Bieniów Dolny, jednak żadne
źródła tego nie potwierdzają.
Przed wojną w budynku stacji znajdowały się poczekalnie i bar dla
pasażerów.
W czasie działań wojennych w latach 1944/1945 poważnym zniszczeniom uległa
infrastruktura kolejowa, najpierw w wyniku nalotów alianckich, później
podczas przechodzenia frontu a następnie przez wycofywujące się wojska
niemieckie. W lutym 1945 r., w czasie walk o Benau na trasie Krzystkowice -
Bieniów - Żary kursował pociąg pancerny.
Po przejściu frontu, stacja w Bieniowie jak i cały węzeł kolejowy w naszym
rejonie podlegał wyłącznie Rosjanom i pracował pod ich ścisłym nadzorem.
23.07.1945 r.
w Żaganiu odbyło się spotkanie Poddyrekcji DOKP z Rosjanami, podczas której
omówiono sposób przekazania posterunków kolejowych.
W sierpniu 1945 r. nastąpiło przejęcie obiektów i linii kolejowej przez
Polaków, w Bieniowie stację z rąk Rosjan przejmował między innymi Kamelski
Kazimierz, który w tym czasie mieszkał w naszej miejscowości.
27.08.1945 r. - Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych we Wrocławiu
"Okólnikiem nr IV/2.a/5/45" zmieniła nazwę stacji Benau na Benów.
19.12.1946 r. - ukazuje się rozporządzenie ministrów:
Administracji Publicznej i Ziem Odzyskanych nadając naszej
miejscowości nazwę Bieniów.
Po II wojnie światowej magistralę kolejową przecina
granica, następuje odbudowa szlaków. 5 listopada 1945 r. oddano do
eksploatacji szlak Bieniów - Jasień - Gubinek, ale jest to już tylko linia
lokalna.
1946 r. po odbudowie mostu na Bobrze, oddano szlak Bieniów -
Zielona Góra.
Trasa Lubsko - Bieniów - Żagań to odcinek dawnej dwutorowej magistrali
kolejowej. Na pierwszej powojennej mapie
Polski WIG, Wojskowego Instytutu Geograficznego, szlak ten oznaczony jest
jako "kolej dwutorowa". Odbudowano jeden tor a drugi stał się
łupem wojennym, który rozebrano i wywieziono do Związku Radzieckiego.
Szlak do Żagania otwarto dopiero 18.05.1952 r., zaczął tędy kursować
pociąg relacji Legnica - Żagań - Bieniów - Lubsko.
Mało osób wie, że w Bieniowie były dwa wiadukty
kolejowe. Jeden, za nastawnią "Bn1", na trasie linii kolejowej Bieniów -
Żagań, istniał do 1965 r. i łączył drogę z Bieniowa Górnego do
Złotnika. Wiadukt rozebrano na wniosek Komitetu Budowy Sali Gimnastycznej a
pieniądze uzyskane ze sprzedaży
złomu miały iść na ten cel. Decyzję podjęła Gromadzka Rada Narodowa, która w
tym czasie istniała w Bieniowie (protokół I/65 z dnia 07.06.1965 r.).
Drugi wiadukt istniał na szlaku z Bieniowa do Zielonej Góry i łączył drogę z
Bieniowa Górnego do Włostowa.
Do tej pory zachował się most kolejowy nad Szyszyną na szlaku z Bieniowa do
Lubska.
Stacja w Bieniowie posiada 3 perony, przy czym III peron
posiada 2 tory. Posiadała też 2 rampy załadunkowe a w najszerszym miejscu 8
torów, w chwili obecnej 1 tor jest częściowo rozebrany.
W 1946 r. Bieniów miał bezpośrednie połączenie z
Zieloną Górą, Gubinkiem, Węglińcem oraz Lubaniem. W 1947 r. bezpośrednie
połączenie
z Wrocławiem, Katowicami i Jelenią Górą.
20.05.1951 r. zaczął kursować pociąg relacji Żagań - Bieniów - Warszawa.
Od 28.05.1972 r. w Bieniowie zatrzymuje się pociąg pośpieszny relacji
Szczecin - Jelenia Góra.
2.06.1996 r. w naszej miejscowości zatrzymują się pociągi pośpieszne relacji
Żagań - Poznań.
Już w 1946 r. w budynku stacji czynny był bar, co odznaczone było w
"Urzędowym Rozkładzie Jazdy". Bar był czynny do około 1960 r.
W miejsce baru przenosi się biblioteka publiczna, która istnieje tu do
sierpnia 1973 r.
Następnie dzięki uprzejmości zawiadowcy stacji z lokalu korzystają
sportowcy, którzy nie mieli swojego pomieszczenia. LZS korzystał z tego
pomieszczenia
do 1992, gdy powstała nowa szatnia sportowa.
03.07.1993 r. - zaczynają kursować weekendowe pociągi Lubuskiej Kolei Regionalnej, na
trasie Czerwieńsk - Zielona Góra - Bieniów - Karpacz były to tzw. "srebrne cygara"
lub "srebrne
strzały".
W 16.05.1995 r. zlikwidowano ruch pociągów pasażerskich
relacji Żagań - Bieniów - Lubsko, co prawda w rozkładzie jazdy na lata
1995/96 możliwa była komunikacja na tym szlaku, ale była to zastępcza
komunikacja autobusowa, którą szybko zawieszono. Obecnie na tej trasie
odbywa się tylko ruch pociągów towarowych.
Pod koniec lat 90 zaczął się upadek znaczenia stacji w Bieniowie, zamknięto
kasę biletową, zlikwidowano stanowiska dyżurnych ruchu a na koniec
stanowisko zawiadowcy stacji.
27.05.2000 r. - po raz ostatni przez Bieniów odjeżdżają pociągi:
popularny "Warszawski" relacji Żagań - Warszawa Wschodnia, pospieszny
"Malta" relacji Żagań - Poznań Główny i osobowy Żagań -
Stargard Szczeciński.
21.07.2003 r. nastąpiła prezentacja szynobusu, który zatrzymywał się na
wszystkich stacjach od Nowogrodu B. do Żagania.
Od 2004 r. szynobusy oficjalnie kursują na trasie Żary - Bieniów - Zielona
Góra.
Pierwszym zawiadowcą stacji w
latach 1945 - 1948 był pan Niemczyk, później do 1954 r. Marian Begier, schedę
po nim przejął Zbigniew Bogucki, który pracował tu do 1956 r. Następnie
stanowisko objął A. Buzała. Najdłużej w latach 1966 - 1982 na tym
stanowisku pracował Edward Kaźmierczak. Po nim obowiązki zawiadowcy do
1985 r., pełnił Ryszard Wójcik a następnie Andrzej Ratajczak. Pierwszą
kobietą a zarazem ostatnim
zawiadowcą stacji w Bieniowie była Halina Bodzoń, która pełniła tę funkcję w
latach 1986 - 2000.
Należy wspomnieć, że zawiadowcy stacji w Bieniowie
podlegały np.
Krzystkowice.
Na stacji pracowali też dyżurni ruchu miedzy innymi: Przypkowski
Stefan, Cichy Zenon, Orłowski Władysław, Stawski Tadeusz, Michalski Adam,
Górka Jan, Zadworny Mikołaj, Zapalski Mirosław, Grochowalski, Wilusz Zofia,
Maciejczak Zofia.
Pracownicy stacyjni: Jarosz Jan, Paprzycki Józef, Lubański Ryszard,
Kaźmierczak Janina.
Na nastawni pracowali: Stawski Michał, Wesoły Jan, Trzciński
Józef, Kamelski Kazimierz, Migacz Feliks, Migacz Tadeusz, Kozubski
Kazimierz, Chomont Eugeniusz, Kuczyński Ryszard, Ostrowski Józef, Ostrowski
Zygfryd, Seidel Gerhard, Majerski Wincenty, Chmielowski Adam, Krzywiszyn
Czesława, Bodzoń Jerzy, Błaszków Tadeusz, Ernestowicz Halina.
Na przejeździe kolejowym na Bieniowie Górnym pracowali dróżnicy: Żak
Ewa, Drozdek Wanda, Stadnik Nela, p. Buczyńska, Muła Roman, Rozalia Gębicka.
Niedaleko stacji w budynku nr 6 mieściło się
kierownictwo kolejowego odcinka drogowego. Po drugiej stronie stacji
mieściło się schronisko odcinka drogowego, gdzie przebierali się robotnicy.
Odcinek Drogowy PKP powstał prawdopodobnie już w 1945 r. w miejsce
istniejącego przed wojną Bahnmeisterei Benau. Pierwszą wzmiankę,
którą udało się znaleźć w archiwum to 22.08.1946, kiedy to Zarząd PKP w
Bieniowie - Oddział drogowy nr 23, otrzymał - 0.18 ha ziemi.
Teren działania Odcinka Drogowego w Bieniowie był dość rozległy. Sięgał od
142 do 165 kilometra, na szlaku Wrocław - Gubinek (od Żagania do Jasienia),
oraz od 11 do 49 kilometra trasy Zielona Góra - Żary (od Buchałowa do
Grabika).
Kierownicy odcinka drogowego: Misiek
Ryszard, Kowalczewski Stanisław, Bleck Franciszek i Makaryk Kazimierz.
Pracownicy biurowi: Januszewska Franciszka, Domaradzka Halina,
Rogoziecki Bogusław.
Toromistrzowie
i pracownicy: Biniaś Bolesław, Grzelaczyk Józef, Gawłowicz Edward, Kulig
Czesław, Kremis Edward, Gembara Michał, Ostrowski Kazimierz, Chomont Rudolf,
Chomont Edward, Zakowicz Józef, Najbar Wawrzyniec, Dziwiński
Józef, Sobol Józef, Tabaczyński Władysław, Chomicz Józef, Lubański Tadeusz,
Płoński Kazimierz, Kuros Bolesław, Kuros Zbigniew, Januszewski Andrzej.
W ramach reorganizacji Odcinek Drogowy rozwiązano w 1989 r.
Kolejarzy był tak dużo, że nie sposób ich wszystkich spamiętać.
Obecnie stacja jest nieczynna i pomału popada w ruinę.
Czynne natomiast są dwie nastawnie, na których nastawniczowie kierują
ruchem.
W 2004 r. Rozporządzeniem Rady Ministrów
ukazał się Dziennik Ustaw Nr 273 poz. 2704 z dnia 7 grudnia 2004, w którym
ukazały się linie kolejowe, które ze względów gospodarczych, społecznych,
obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe. Pod lp. 128, nr linii
275 znalazł się odcinek Wrocław Muchobór - Bieniów oraz lp. 156, nr linii
370 odcinek Bieniów - Nowogród Bobrzański.
W 2007 r. - ukazuje się Rozporządzenie Rady Ministrów z
dnia 20 marca 2007 r. w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu
państwowym, w którym niestety nie ma już Bieniowa.
01.05.2011 r. na stacji w Bieniowie zatrzymał się pociąg specjalny
"Parowozem przez Wielkopolskę 2011".
24.09.2011 r. -
obchody 165-lecia powstania "Berlinki", linii
kolejowej Wrocław - Berlin.
Czerwiec 2012 r. - z powodu uszkodzenia wiaduktu, wstrzymano ruch pociągów
towarowych na rasie Żagań - Bieniów.
08.09.2012 r. -
pociąg specjalny "Piorun".
09.12.2012 r. - nowe bezpośrednie połączenie ze Zgorzelcem.
07.09.2013 r. -
pociąg specjalny "Piorun".
28.09.2013 r. -
pociąg specjalny z okazji obchodów 167-lecia "Berlinki".
„Dieslem do Wrocławia”.
16.11.2013 r. - 14.12.2013 r. - uruchomiono nowe,
weekendowe, bezpośrednie połączenie do Szklarskiej Poręby, ale z powodu
uszkodzenia wiaduktu w Piechowicach, (po 10 dniach od uruchomienia tego
połączenia) odcinek Piechowice - Szklarska Poręba wyłączono z ruchu. Na tym
odcinku uruchomiono zastępczą komunikację autobusową.
15.12.2013 r. - Linia kolejowa nr 275 na odcinku Żagań - Bieniów -
Lubsko "czasowo wyłączona z eksploatacji". Z czasem odcinek -
Lubsko został całkowicie zlikwidowany.
14.12.2014 r. - na naszych torach pokazał się nowy przewoźnik Koleje
Dolnośląskie.
11 - 13.05.2015 r. - W związku z pracami remontowymi na odcinku Żar -
Bieniów, ruch pociągów odbywał się linią kolejową nr 275 Żagań -
Bieniów, tj. linią, która od 2013 r. jest "czasowo wyłączona z
eksploatacji".
13.12.2015 r. - nowe połączenie z Görlitz w Niemczech.
mk
O
kolei w Bieniowie
Historia kolei... na torach w Bieniowie. Infrastruktura kolejowa.
Warto zobaczyć - stacja
kolejowa
Most kolejowy
źródło:
- "Rozwój sieci kolejowej
w Polsce". Teofil Lijewski, Stanisław Koziarski. Warszawa 1995.
- "Monografia Dyrekcji
Okręgowej Kolei Państwowych w Poznaniu - okres 1945 - 1992". Henryk Zięba. 1993.
- "Wykaz Odległości
Taryfowych Polskich Kolei Państwowych". 1946.
- "Wykaz Odległości
Taryfowych Kolei Żelaznych". 1948.
-
"Spis stacyj i przystanków Dyrekcji Okręgowej Kolei
Państwowych we Wrocławiu". 1945 r.
-
"Dziennik Taryf i Zarządzeń Kolejowych" - Organ Urzędowy Ministerstwa
Komunikacji, nr 6 i 10. 1945 r.
- "Zeitung. Vereins
Deutscher Eisenbahnverwaltung", Tom 37. Verein deutscher Eisenbahn-Verwaltungen.
1897.
- "Eisenbahn-verordnungs-blatt".
Tom 20. Ministerium der Öffentlichen Arbeiten. 1897.
- "Zeitschrift für
Bauwesen". Jahrgang XLI. Berlin 1891.
- Urzędowe, Sieciowe i
Rejonowe Rozkłady Jazdy PKP, z różnych lat.
- wspomnienia byłych i
obecnych mieszkańców Bieniowa.
Strona główna
|