Historia kolei ... na torach w Bieniowie
Infrastruktura kolejowa
Bieniów
- stacja węzłowa, (do 1945 r. Benau, w latach 1945 -1946 r. Benów) oddana
do użytku 15.05.1875 r. .
Stacja usytuowana na 185 kilometrze przedwojennej magistrali kolejowej Berlin –
Wrocław, obecnie na 155,7 km linii Wrocław – Gubinek, oraz na 40,6 kilometrze
linii Zielona Góra – Żary. Położona jest na wysokości 122 m n.p.m.
Od 1895 r. stacja węzłowa, w 1896 stał się ważnym węzłem kolejowym, z którego
pociągi rozjeżdżały się w 4 strony.
Przed II
wojną światową stacja posiadała: 9 torów, w tym 4 główne. Peron 3, posiadał 2
tory ale był wąski, nie tak jak obecnie. 3 peron poszerzono likwidując jeden
tor.
Cała trasa z Berlina do Wrocławia posiadała 2 tory. Pierwszy tor na odcinku
Bieniów - Jasień ułożony był już w 1873 r., w tym czasie stacja znajdowała się
na 174 km od stacji Berlin Schlesischer. Drugi tor na tym odcinku zaczęto
układać w 1884 r., układany był nowatorską na ten czas metodą, na podkładach
długich, wzdłużnych. Był to tzw. system Haarmanna. Odcinek ukończono w 1886 r.
Niestety po wojnie na
odcinku Żagań – Bieniów – Lubsko, rozebrano jeden tor, który stał się łupem
wojennym.
Teren
stacji kolejowej w Bieniowie jest dość rozległy, odległość miedzy nastawniami
to ok. 1 km. Obecnie Bieniów jest stacją kolejową IV klasy, posiada 3 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy oraz 4
pomocnicze (obecnie tor nr 5 jest częściowo rozebrany). Dwa z torów
pomocniczych kończą się rampami: jedna boczno - czołowa, druga boczna, z ramp
tych skorzystali w
1946 r., nasi osadnicy.
Na przełomie lat 60/70 XX wieku, bardzo często z tych ramp
korzystało wojsko, ładując się dzień i noc na długie eszelony.
Skrajny
tor, nr 9 prowadził na składnicę. Do końca lat 60 była tu składnica drewna, później
wykorzystywał plac PGR, składując tu buraki przed wysyłką do cukrowni albo
przyjmując nawozy sztuczne.
Na
tym torze, znajdowała się
też waga kolejowa do 40 ton, z której wydawano węgiel. Kolejarze jednak, jak
chcieli otrzymać swój deputat węgla, korzystali z ramy tuż przy stacji, węgiel
ważyli w magazynie i ładowali na wóz z drugiej strony.
W latach 80'
był projekt Dolnośląskiej DOKP elektryfikacji linii kolejowych w naszym rejonie. W latach 1985 -
1990, miano z elektryfikować linię Głogów - Żagań - Bieniów - Jasień i Żagań -
Żary - Tuplice. Natomiast w latach 1996 - 2000 Poznańska DOKP planowała
elektryfikację odcinka Zielona Góra - Bieniów - Żary. Niestety oba te projekty pozostały w strefie planów.
Tory główne były co jakiś czas remontowane, ale pomocnicze już rzadziej. Jeszcze
teraz można znaleźć szyny, różnych producentów i z różnych lat . Najstarsze
szyny, które udało mi się znaleźć, pochodzą z
1903 r. a metalowe podkłady z 1902 r.
Na rozjazdach
znajdują się sprawne mechaniczne zwrotnice z 1918 i 1924 r. ale przysłowiowym
"rodzynkiem" jest sprawna ręczna zwrotnica z 1891 r. firmy A. Knoevenagel.
Wyposażenie nastawni jest przedwojenne, znajdują się tu np. sprawne bloki torów
z 1924, urządzenia do podnoszenia semaforów i zmiany zwrotnic z 1924, przy
nastawniach zachowały się tradycyjne szlabany. Na przejeździe na ul. Górnej do
lat 70 były zapory i budka dróżnika, obecnie przejazd jest niestrzeżony,
wyposażony w sygnalizację świetlną.
Zachowały się semafory kształtowe, coraz rzadziej spotykane na naszych torach
oraz XIX wieczny budynek stacyjny, który niestety popada w ruinę.
Na stacji Benau znajdowały się też polskie szyny, na I torze znajdują się szyny
"Huta Król.", czyli Królewska Huta z 1935 r., są to dawne szyny z Köningshutte. W
1921wybucha III Powstanie Śląskie, rok później część Górnego Śląska w tym
Köningshutte włączono do Polski. Wtedy też miastu nadano polską nazwę Królewska
Huta. W 1934 r. Królewska Huta została dzielnicą Chorzowa.
Z dat na podkładach i szynach, wynika, że w latach 30, stacja Benau przeszła
gruntowną modernizację. W latach 1935/1936 wymieniono tory główne, remont musiał
być ukończony do maja 1936 r., ponieważ już 15.05.1936 r.
po tych torach
jeździł najszybszy w tym czasie pociąg na świecie, był to "Latający Ślązak"
(Fliegender Schlesier), który osiągał prędkość 160 km/h.
Warto podkreślić, że magistrala kolejowa, która przebiegała przez Bieniów, była
pierwszą na obecnym obszarze Polski, linią dużych prędkości tzw. "high speed"
Nasza stacja to historyczne miejsce i warto by było je ożywić, nie wiem czy
można liczyć w tym względzie na PKP, które dawno powinno powstrzymać dewastację
stacji i jej infrastruktury.
Warto by było na stacji otworzyć muzeum kolejnictwa, na bocznicy przy stacji
mogłyby stać jakieś lokomotywy, przydałby się jakiś punkt gastronomiczny, do
tego pociąg turystyczny w stylu retro na trasie Żagań - Bieniów – Lubsko, a
gości by nie zabrakło. To oczywiście na razie w strefie marzeń ale czasami
marzenia się spełniają.
Legenda
„Latającego Ślązaka” oraz możliwość przejechania się dawną magistralą Berlin –
Wrocław mogłaby być nie lada atrakcją dla turystów z Polski i z Niemiec
Rozmawiałem ostatnio z panem Robertem Kotowskim z Fundacji Kolejowej "Stacja
Lubsko/Sommerfeld", który myśli o stworzeniu kolei drezynowej, na początek jako
sezonowej atrakcji turystycznej. Drezyny mogłyby jeździć na trasie Lubsko –
Bieniów co godzinę i mijać się np. na stacji w Jasieniu. Po drodze drezyna
mogłaby się np. zatrzymać na Dolnym Bieniowie przy Szyszynie, gdzie turyści
mogliby zobaczyć most na Szyszynie, obejrzeć grodzisko czy przejść się szlakiem
do Izby Dziedzictwa. A po dojechaniu na miejsce, obejrzeć stację, historyczną
infrastrukturę i zwiedzić nastawnię.
„...Gdyby tak wciągnąć do tego samorządy Gminy Żary, Jasień i Lubska można by
się pokusić o przejęcie tych dworców przez Gminy, pozyskanie pieniędzy z UE na
projekt szlaku drezynowego (w przyszłości Muzealnej Kolei Retro Lubsko – Żagań -
Żary) i odnowienie dworców, przystosowanie ich do nowych zadań (właśnie
porobienie ciekawych miejsc na tych stacyjkach dla turystów - danie tez pracy
ludziom lub możliwości dorobienia sobie ale i aktywizacje lokalnych
społeczności). Z pieniędzy UE można by nie tylko wyremontować dworce, stworzyć
ciekawe w nich miejsca czy noclegowe czy handlowe czy jakieś inne ale i
zakupić/wykonać drezyny, wydać foldery reklamujące atrakcje oraz poszerzyć
bardziej atrakcyjność takie Kolei Drezynowej. Np. ciekawe miejsca w pobliżu
szlaku kolejowego czy ścieżki przyrodnicze czy ciekawe budowle, miejsca itd...”
- cytat z korespondencji e-mailowej z panem Robertem Kotowskim.
mk
Schemat nasypu kolejowego na 174 km linii Jasień -
Bieniów. Pierwszy tor na podkładach drewnianych ułożony w 1873 r., drugi tor
ułożony 1884 na podkładach długich - wzdłużnych (system Haarmanna)
|
Schemat nasypu kolejowego na 171,9 km linii Jasień -
Bieniów. Pierwszy tor na podkładach drewnianych ułożony w 1873 r., drugi tor
ułożony 1886 na podkładach długich - wzdłużnych (system Haarmanna)
|
foto:
mk
09.10.2011r.
źródło:
"Pionierzy i ich
następcy. Z dziejów Dolnośląskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych 1945 -
1985". Wrocław 1985.
"Monografia
Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Poznaniu okres 1945 - 1992". Henryk
Zięba. Zachodnia DOKP w Poznaniu. 1993.
"Zeitschrift Für
Bauwesen". Ministerium Der Öffentlichen Arbeite. Berlin 1891.
"Proceedings of the
Seventh Annual Convention of the American Railway..." Chicago. 1906.
O kolei
w Bieniowie
Historia kolej w Bieniowie
Archiwalne rozkłady jazdy
Strona
główna
|