"Balkanzug" - "Pociąg Bałkański"


 

W latach 1916 - 1918 przez Bieniów kursował "Pociąg Bałkański"  (Balkanzug), był to niemiecki, luksusowy, interkontynentalny pociąg pośpieszny, relacji: Berlin - Wrocław - Budapeszt - Belgrad - Konstantynopol.
Pociąg ten kursował w czasie, gdy z powodu trwania I wojny światowej, zawieszono słynny "Orient Express". Po klęsce Niemiec "Pociąg Bałkański" został odwołany a na tory wrócił "Orient Express".

Pociąg rozpoczął kursowanie w dniu 15 stycznia 1916 r.
Początkowo kursował 2 razy w tygodniu, w środę i sobotę a wracał w poniedziałki i czwartki. Od czerwca 1918 roku, pociąg już jeździł tylko raz w tygodniu.

Główna trasa pociągu biegła z Berlina Stadtbahn, przez  Frankfurt nad Odrą, Guben, Lubsko, Bieniów, Żagań, Legnicę, Wrocław, Galanta, Budapeszt, Belgrad i Sofię do Konstantynopola.
Druga alternatywna trasa ruszała z Berlinia Anhalt i biegła przez Drezno, Pragę do Wiednia, gdzie łączyła się z trzecią częścią wagonów z Monachium.
Sezonowo, trzecia nitka wychodziła z Strasburga, przez Monachium, ale ze względu na słaby pobyt, w czerwcu 1917 r., trasę skrócono.
Najprawdopodobniej była jeszcze czwarta nitka pociągu.
W maju 1918 r. zaczął kursować pociąg z  Würzburga do Wiednia, gdzie dołączał się do głównego składu.

Wszystkie części pociągu łączyły się w Galanta, przed Budapesztem i już jako jeden skład, dojeżdżały do Konstantynopola.

Trasa z Berlina Schl. Bf., przez Frankfurt n/O, Bieniów, Wrocław, Galanta do Konstantynopola liczyła 2363 km. Według zimowego rozkładu jazdy 1916/17, pociąg pokonywał ją w ciągu 55 godzin i 50 minut. W drodze powrotnej czas podróży zmniejszał się do 54 godzin 39 minut.

Trasa z Berlina Anh. Bf., przez Drezno, Wiedeń, Galanta liczyła 2449 km i pociąg pokonywał ją 56 godzin 27 minut, w drodze powrotnej, w ciągu 55 godzin 20 minut.

15 października 1918 r. Balkanzug powrócił z ostatniej podróży.
 

 Poniżej artykuł zamieszczony w australijskiej gazecie "Western Argus" w dniu 9 maja1916 r.

 

"Balkanzug"

"...Niemieckie gazety są pełne nowych wiadomości o pociągu "Balkanzug",  który niedawno zaczął kursować między Berlinem a Konstantynopolem.

Jeden odcinek drogi kolejowej z Berlina przez Wrocław do Budapesztu, inny, z Berlina przez Drezno, trzeci z Monachium przez Wiedeń. Wszystkie trzy sekcje łączą się w  Galanta, w pobliżu stolicy Węgier. Podróż od stolicy Kaisera do sułtana trwa 48 godzin, a pociągi kursują dwa razy w tygodniu w każdą  stronę. Wagony mają namalowany napis dużymi literami "Balkanzug" po niemiecku, a instrukcje dla pasażerów wewnątrz wagonów są w języku niemieckim, węgierskim, bułgarskim i tureckim. Znajdują się tu wagony sypialne pierwszej i drugiej klasy, oraz oczywiście wagony restauracyjne.  Słowo "zug" w języku niemieckim, oznacza pociąg..." - tłumaczenie własne.

 

Link do mapy trasy Pociągu Bałkańskiego


1916 - Balkanzug na stacji Legnica

1917 - pocztówka Balkanzug

Wycinek z gazety "Berliner Illustrirte Zeitung"

Berlin - Konstantynopol przez Breslau - Budapest - Sofia.
Reklama - wycinek z gazety

 


1916 r.  Berlin - Wiedeń - Budapeszt - Konstantynopol

1916 r. Berlin - Monachium - Wiedeń - Sofia - Konstantynopol

1916 - Balkanzug

1916 r. Strasburg, Karlsruhe, Monachium, Konstantynopol

Ausweis Balkanzug

1917 r. Konstantynopol - Sofia - Budapest - Breslau - Berlin

opracował: mk

 

źródło: * Kursbuch für Sachsen ... und Schlesien. Winter - Ausgabe 1916/17.
             - 
"Western Argus" z dnia 9.05.1916 r.
             -
de.wikipedia.org

O kolei w Bieniowie
Historia kolej w Bieniowie

Archiwalne rozkłady jazdy
Strona główna