"Latający Ślązak"
- Fliegender Schlesier - "Latający Pieron"
- "Latający Wrocławiak" - Fliegender Breslauer - SVT 137
"Latający Ślązak" w okolicy Bieniowa Dolnego
15.05.1936 r. przez Bieniów zaczął kursować superszybki pociąg
"Latający Ślązak"
(Fliegender Schlesier), przez Ślązaków nazywany "Latający Pieron"
inna nazwa tego pociągu to "Latający Wrocławiak"
(Fliegender Breslauer). Był to trójwagonowy spalinowy zespół trakcyjny (Schnell
Verbrennungs Triebszug) SVT 137 typu Leipzig, który
produkowany był w zakładach
Linke-Hofmann-Werke AG we Wrocławiu. Skład
wyposażony był w wysokoprężne silniki Maybacha, było to dość nowatorskie
rozwiązanie w porównaniu do lokomotyw parowych. Pociąg wyglądem przypominał
dzisiejsze szynobusy.
Składy te wyposażone były w wagony II i III klasy, w których znajdował się
skromny bufet. Rozkład jazdy był tak dopasowany, aby dojechać do Berlina rano i
po załatwieniu swoich spraw powrócić do domu wieczorem.
Fragment rozkładu jazdy z 1939 r. -
"Latający Ślązak" jako pociąg pośpieszny FDt46, wyjeżdża z Wrocławia o 7:01,
dojeżdża do Berlina Schles Bhf o godz. 9:42. Pociąg na tym odcinku nie
zatrzymuje się. Odcinek 329,5 km pokonuje w 2 godziny 41 minut, co daje średnią
prędkość blisko 123 km/h.
Pociąg
FDt45
wyjeżdża z Berlina Schlesischer Bhf o godz.
20:20 a już o 22:54 meldował się Wrocławiu Głównym. Odcinek 329,5 km pokonywał w
2 godziny i 34 minuty co daje średnią prędkość ponad 128 km/h. Pociąg na
odcinku Berlin - Wrocław (przez Bieniów) nie zatrzymywał się na żadnej stacji
pośredniej.
Pociąg
kursował na trasie Berlin - Wrocław - Bytom, a na odcinku Lubsko -
Bieniów - Żagań - Legnica osiągał prędkość 160 km/h.
Był to w tym czasie jeden z najszybszych pociągów na świecie, który podczas
testów w 1936 r. osiągał prędkość 205 km/h.
Pociąg pokonywał trasę Berlin - Wrocław w 2 godziny 34 minuty co daje średnią
ponad 128 km/h, a całą trasę do Bytomia (ok. 510 km) w 4 godziny 17
minut.
Pociąg na trasie Berlin - Bytom
zatrzymywał się jedynie na stacjach: Wrocław, Opole, Kędzierzyn i Gliwice.
Pociąg kursował do 21.08.1939 r., przed wybuchem wojny został przejęty przez
wojsko i służył niemieckim oficerom.
Po wojnie jeden skład "Latającego Ślązaka" został przejęty przez PKP, ale nasze
koleje nie potrafiły tego wykorzystać i mając problemy z częściami zamiennymi w
1955 r. wymieniły tabor z kolejami niemieckimi. W 1959 r. koleje
niemieckie wykorzystywały SVT 137 jako pociąg rządowy.
Magistrala kolejowa, która przebiegała przez Bieniów, była pierwszą na obecnym
obszarze Polski linią dużych prędkości tzw. "high speed".
Prędkości uzyskiwane na tej linii przed wojną, przez wiele lat były nieosiągalne
przez PKP.
źródło:
* - "Deutsches
Kursbuch Sommer 1939". Ważny od 15.05.1939 do 07.10.1939.
- Wikipedia
- "Historia Latającego Ślązaka". Ryszard Piech. 2008.
O kolei
w Bieniowie
Historia kolej w Bieniowie
Strona
główna
|