Fliegender Schlesier, Latający Ślązak, Bieniów, Benau.

 

"Latający Ślązak"  - Fliegender Schlesier - "Latający Pieron"
- "Latający Wrocławiak" - Fliegender Breslauer - SVT 137

 

"Latający Ślązak" - (Fliegender Schlesier). W okolicy Bieniowa Dolnego. Około 1938 r.
"Latający Ślązak" w okolicy Bieniowa Dolnego

15.05.1936 r. przez Bieniów zaczął kursować superszybki pociąg "Latający Ślązak" (Fliegender Schlesier), przez Ślązaków nazywany "Latający Pieron" inna nazwa tego pociągu to "Latający Wrocławiak" (Fliegender Breslauer). Był to trójwagonowy spalinowy zespół trakcyjny (Schnell Verbrennungs Triebszug) SVT 137 typu Leipzig, który produkowany był w zakładach Linke-Hofmann-Werke AG we Wrocławiu. Skład wyposażony był w wysokoprężne silniki Maybacha, było to dość nowatorskie rozwiązanie w porównaniu do lokomotyw parowych. Pociąg wyglądem przypominał dzisiejsze szynobusy.
Składy te wyposażone były w wagony II i III klasy, w których znajdował się skromny bufet. Rozkład jazdy był tak dopasowany, aby dojechać do Berlina rano i po załatwieniu swoich spraw powrócić do domu wieczorem.


Fragment rozkładu jazdy z 1939 r.  - "Latający Ślązak" jako pociąg pośpieszny FDt46, wyjeżdża z Wrocławia o 7:01, dojeżdża do Berlina Schles Bhf o godz. 9:42. Pociąg na tym odcinku nie zatrzymuje się. Odcinek 329,5 km pokonuje w 2 godziny 41 minut, co daje średnią prędkość blisko 123 km/h.


Pociąg FDt45 wyjeżdża z Berlina Schlesischer Bhf o godz. 20:20 a już o 22:54 meldował się Wrocławiu Głównym. Odcinek 329,5 km pokonywał w 2 godziny i 34 minuty co daje średnią prędkość ponad 128 km/h. Pociąg na odcinku Berlin - Wrocław (przez Bieniów) nie zatrzymywał się na żadnej stacji pośredniej.

Pociąg kursował na trasie Berlin - Wrocław - Bytom, a na odcinku Lubsko - Bieniów - Żagań - Legnica osiągał prędkość 160 km/h. Był to w tym czasie jeden z najszybszych pociągów na świecie, który podczas testów w 1936 r. osiągał prędkość 205 km/h.
Pociąg pokonywał trasę Berlin - Wrocław w 2 godziny 34 minuty co daje średnią ponad 128 km/h, a całą trasę do Bytomia (ok. 510 km) w 4 godziny 17 minut.
Pociąg na trasie Berlin - Bytom zatrzymywał się jedynie na stacjach: Wrocław, Opole, Kędzierzyn i Gliwice.
Pociąg kursował do 21.08.1939 r., przed wybuchem wojny został przejęty przez wojsko i służył niemieckim oficerom.
Po wojnie jeden skład "Latającego Ślązaka" został przejęty przez PKP, ale nasze koleje nie potrafiły tego wykorzystać i mając problemy z częściami zamiennymi w 1955 r. wymieniły tabor z kolejami niemieckimi.  W 1959 r. koleje niemieckie wykorzystywały SVT 137 jako pociąg rządowy.

Magistrala kolejowa, która przebiegała przez Bieniów, była pierwszą na obecnym obszarze Polski linią dużych prędkości tzw. "high speed".
Prędkości uzyskiwane na tej linii przed wojną, przez wiele lat były nieosiągalne przez PKP.

 

źródło:
* -
"Deutsches Kursbuch Sommer 1939". Ważny od 15.05.1939 do 07.10.1939.
   - Wikipedia
  - "Historia Latającego Ślązaka". Ryszard Piech. 2008.
 

O kolei w Bieniowie
Historia kolej w Bieniowie

Strona główna