13 czerwca 2015 r.  - kolejowa sobota na stacji w Bieniowie.
 

Mieszkańcy Bieniowa mogli zobaczyć przejeżdżający pociąg turystyczny "Harry", który upamiętniał przypadającą w marcu 71 rocznicę "Wielkiej Ucieczki" ze Stalagu w Żaganiu. Pociąg relacji: Wolsztyn - Zielona Góra - Bieniów - Żary - Żagań i z powrotem, zestawiony był z zabytkowych wagonów pasażerskich 3 klasy, oraz lokomotywy Ol 49.

               Niewiele osób wie, że jest też "Bieniowski epizod Wielkiej Ucieczki", dwóch angielskich pilotów uciekało przez Bieniów i tutaj zostali aresztowani. O ich losach wspomnę później w osobnym artykule.

Następnie, na stacji w Bieniowie "zameldowały" się pociągi specjalne: "Błyskawica" i "Grzmot". Spalinowe Zespoły Trakcyjne SA 134 Kolei Dolnośląskich, czyli popularne szynobusy, kursowały po dawnej magistrali Breslau - Berlin.
Były to pierwsze od 20 lat pociągi osobowe relacji: Żagań - Bieniów - Jasień - Lubsko i z powrotem, kiedy to w 1995 r. zlikwidowano ruch pociągów pasażerskich na tej trasie.

               Przejazd pociągów zbiegł się z 140-leciem kolei w Bieniowie. 15 maja 1875 r., otwarto szlak kolejowy Miłkowice - Żagań - Bieniów – Jasień, który pozwolił na ruch pociągów między Wrocławiem a Berlinem. Linia ta uzyskała status magistrali - głównego i najszybszego połączenia Śląska z Berlinem. Odcinek ten nazwano "Skrótówką" lub "Nową Berlinką".
                   

mk
 

   

foto: MK, mk

O kolei w Bieniowie
Historia kolej w Bieniowie

Strona główna