Na bieniowskim szlaku kolejowym
 

                            Do 1945 r. przez Bieniów przebiegała dwutorowa magistrala kolejowa Berlin - Wrocław - Wiedeń. Prędkości osiągane na odcinku Lubsko - Bieniów - Żagań - Legnica dochodziły do 160 km/h. W obszarze Bieniowa znajdowało się 5 budek dróżnika i 2 nastawnie. Przeważnie znajdowały się przy drogach polnych przecinających tory, ale nie tylko. 2 budki znajdowały się na łukach torów umieszczone w takim miejscu, aby możliwa była obserwacja na jak najdłuższym odcinku. Nie na wszystkich przejazdach przez tory byli dróżnicy. Na mapach niemieckich miejsca te zaznaczano literkami B.W. Bahnwärter.
Po wojnie jeden tor stał się łupem wojennym Armii Czerwonej a budki dróżnika zostały zniszczone. Obecnie przebiega tu teraz linia kolejowa nr 275 Wrocław Muchobór - Gubinek. Odcinek Bieniów - Gubinek jest oficjalnie zlikwidowany a odcinek Bieniów - Żagań czasowo wyłączony z ruchu. 
 

Linia kolejowa nr 275 Wrocław - Gubinek

Na 153,3 km szlaku Wrocław - Berlin, między stacjami Złotnik - Bieniów znajdował się pierwszy dróżnik na terenie Bieniowa.


Do dzisiejszych czasów zachowały się fragmenty murów i duża dziura przy torach. Ważą się losy tego przejazdu, w 2020 r. kolej chciała go zlikwidować, ale oprotestowano ten zamiar.


Pod Krzyżem św. Andrzeja karteczka informująca o próbie likwidacji przejazdu. (2020 r.)

Na około 154,2 km na wysokim nasypie i na łuku szlaku znajduje się następny dróżnik. Z drugiej strony znajdował się przejazd na trasie Bieniów - Bieniów Górny, obecnie zlikwidowany.


Na tej mapce widać jeszcze jedno oznaczenie B.W. jest to nastawnia "Bn1"

W tym miejscu znajdowało się się jakieś małe gospodarstwo, widać tu ślady po jakiejś zabudowie.
 


Okazałe drzewo w ruinach budki dróżnika (2020 r.)

 


Nieopodal fragmenty murów... (2020 r.)

 


a w innym miejscu jakaś piwniczka (2020 r.)
 

Na 154,4 km znajdują się ruiny wiaduktu kolejowego łączącego kiedyś drogę z Bieniowa Górnego do Złotnika.


W kierunku na Bieniów (2020 r.)
 


W kierunku na Złotnik, w widocznej między filarami kępie drzew z lewej strony, znajdował się dróżnik.

 

Na około 154,8 km znajduje się nastawnia "Bn1". Przejazd ten w 2020 r. kolej także chciała zlikwidować.
 


Nastawnia "Bn 1" (2009 r.)
 


Nastawnia "Bn1" - przejazd strzeżony (2020 r.)

Na 155,7 km znajduje się budynek stacyjny,


Stacja (2011 r.)
 


Budynek stacyjny (2019 r.)

 

a około 100 metrów dalej, przy drodze krajowej DK 27 znajduje się nastawnia "Bn"



Nastawnia "Bn" przy drodze krajowej. (2020 r.)

W rozwidleniu torów na 156,5 km, przy przejeździe przez tor "żarski" i "lubski"  znajdował się dróżnik.

Do dzisiejszych czasów nic się nie zachowało, w miejscu budynku znajdują się pojedyncze cegły i betonowe podkłady zostawione przez kolej.
Obecnie przejazd ten jest zlikwidowany.


Budka znajdowała się między torami.

156,6 km po południowej str. toru znajdowała się kolejny dróżnik.

Do dzisiejszych czasów w jeżynach zachowały się fundamenty budynku.


Fundamenty, obecnie mocno zarośnięte (2017 r.)

 

Na około 157.4 km na łuku, po północnej str., torów znajdowała się następna budka.

Obecnie praktycznie niewidoczna od strony torów.


Widok od strony pól. (2020 r.)
 

158,1 km na nasypie znajdował się ostatni dróżnik na naszym terenie


Niektórzy mieszkańcy twierdzili, że oprócz stacji głównej i przystanku Bieniów Górny istniał także Bieniów Dolny. Nie potwierdzają tego żadne źródła i nie ma takiej informacji w rozkładzie jazdy. Także bliskość przystanku w Biedrzychowicach raczej wykluczają taką możliwość, ale według świadków mieszkańcy Bieniowa Dolnego wsiadali w tym miejscu do pociągu.


Na tym nasypie, koło lipy stała budka, tędy prowadziła droga do zabudowań po południowej stronie torów.
Obecnie przejazd zablokowany betonowymi podkładami. (2020 r.)

 


Zachowały się fragmenty murów. (2020 r.)
 


W kierunku na stację (2020 r.)

158,2 km - most kolejowy nad Szyszyną.

 


Most od strony południowej (2021 r.)
 


Most od strony północnej (2021 r.)
 


Most strona południowa (2021 r.)
 


Most od północy (2016 r.)

 

158,3 km - przejazd niestrzeżony Bieniów - Łukawy lub Bieniów - Surowa.


Przejazd niestrzeżony, widok w kierunku przystanek Biedrzychowice (2020 r.)

 


Widok w kierunku stacji Bieniów

 

Linia kolejowa nr 370 Zielona Góra - Żary

                         Po wojnie do 1959 r. linia kolejowa Zielona Góra - Żary podzielona była na 2 odcinki, Zielona Góra - Bieniów, gdzie Bieniów leżał na 41 km i Bieniów - Żary, które leżały na 13 km. Obecnie jest to jedna linia nr 370 Zielona Góra - Żary.
 

Teren Bieniowa rozpoczyna się na około 36,2 km, na 37,9 km znajdował się wiadukt kolejowy prowadzący z Bieniowa Górnego do Włostowa. Po wojnie został zniszczony.


Widoczne fragmenty wiaduktu. Widok w kierunku Nowogrodu B. (2019 r.)

 


W kierunku na Bieniów Górny (2019 r.)

 

Na 38,4 km do 1953 r. istniał przystanek Bieniów Górny. Później przy drodze do lat 80' istniała budka dróżnika a przejazd był strzeżony. Obecnie istnieje tu przejazd z sygnalizacją świetną, która zresztą często się psuje.


1940 r. Benau Oberdorf

 


Po wojnie z lewej strony za torami stała budka dróżnika (2012 r.)
Uszkodzona sygnalizacja świetlna.

 


Przejazd na ul. Górnej (2020 r.)

 

Przed nastawnią "Bn1" tor łączy się z torem Wrocław - Gubinek, później zaczynają się rozjazdy, mijamy Stację Bieniów na 40,6 km, za nastawnią "Bn" wychodzą 2 tory jeden w kierunku Lubska, drugi na Żary.
Przed 41,4 km tory zaczynają się rozchodzić.


Prosto w kierunku Lubska, w lewo na Żary (2019 r.)

 

42,8 km - na drodze leśnej z Surowej do Bieniowa zamontowano zapory.


Zapory na popularnej drodze leśnej Surowa-Bieniów (2022 r.) - w prawo do Bieniowa

 

Na 43,5 km tory przebiegają nad mostem kolejowym nad Szyszyną, Który jest mniejszy niż most na trasie do Lubska.
 


Mostek na Szyszyną (2020 r.) w lewo do Bieniowa

Teren Bieniowa kończy się na około 43,7 km szlaku.
 

2020 r.
Ostatnia aktualizacja 2022 r.

 

foto: mk


Strona główna  O kolei w Bieniowie