Na bieniowskim szlaku kolejowym
Do 1945 r. przez Bieniów przebiegała dwutorowa magistrala kolejowa Berlin -
Wrocław - Wiedeń. Prędkości osiągane na odcinku Lubsko - Bieniów - Żagań -
Legnica dochodziły do 160 km/h. W obszarze Bieniowa
znajdowało się 5 budek dróżnika i 2 nastawnie. Przeważnie znajdowały się przy
drogach polnych przecinających tory, ale nie tylko. 2 budki znajdowały się na
łukach torów umieszczone w takim miejscu, aby możliwa była obserwacja na
jak najdłuższym odcinku. Nie na wszystkich przejazdach przez tory byli dróżnicy.
Na mapach niemieckich miejsca te zaznaczano literkami B.W.
Bahnwärter. Linia kolejowa nr 275 Wrocław - Gubinek Na 153,3 km szlaku Wrocław - Berlin, między stacjami Złotnik - Bieniów znajdował się pierwszy dróżnik na terenie Bieniowa.
Na około 154,2 km na wysokim nasypie i na łuku szlaku znajduje się następny dróżnik. Z drugiej strony znajdował się przejazd na trasie Bieniów - Bieniów Górny, obecnie zlikwidowany.
W tym miejscu znajdowało się się jakieś małe gospodarstwo,
widać tu ślady po jakiejś zabudowie.
Na 154,4 km znajdują się ruiny wiaduktu kolejowego łączącego kiedyś drogę z Bieniowa Górnego do Złotnika.
Na około 154,8 km znajduje się nastawnia "Bn1". Przejazd ten w 2020 r. kolej
także chciała zlikwidować.
Na 155,7 km znajduje się budynek stacyjny,
a około 100 metrów dalej, przy drodze krajowej DK 27 znajduje się nastawnia "Bn"
W rozwidleniu torów na 156,5 km, przy przejeździe przez tor "żarski" i "lubski" znajdował się dróżnik.
Do dzisiejszych czasów nic się nie zachowało, w miejscu
budynku znajdują się pojedyncze cegły i betonowe podkłady zostawione przez
kolej.
156,6 km po południowej str. toru znajdowała się kolejny dróżnik.
Do dzisiejszych czasów w jeżynach zachowały się fundamenty budynku.
Na około 157.4 km na łuku, po północnej str., torów znajdowała się następna budka.
Obecnie praktycznie niewidoczna od strony torów.
158,1 km na nasypie znajdował się ostatni dróżnik na naszym terenie
158,2 km - most kolejowy nad Szyszyną.
158,3 km - przejazd niestrzeżony Bieniów - Łukawy lub Bieniów - Surowa.
Linia kolejowa nr 370 Zielona Góra - Żary
Po wojnie do 1959 r. linia kolejowa Zielona Góra - Żary podzielona była na 2
odcinki, Zielona Góra - Bieniów, gdzie Bieniów leżał na 41 km i Bieniów - Żary,
które leżały na 13 km. Obecnie jest to jedna linia nr 370 Zielona Góra - Żary. Teren Bieniowa rozpoczyna się na około 36,2 km, na 37,9 km znajdował się wiadukt kolejowy prowadzący z Bieniowa Górnego do Włostowa. Po wojnie został zniszczony.
Na 38,4 km do 1953 r. istniał przystanek Bieniów Górny. Później przy drodze do lat 80' istniała budka dróżnika a przejazd był strzeżony. Obecnie istnieje tu przejazd z sygnalizacją świetną, która zresztą często się psuje.
Przed nastawnią "Bn1" tor łączy się z torem Wrocław - Gubinek,
później zaczynają się rozjazdy, mijamy Stację Bieniów na 40,6 km, za nastawnią "Bn"
wychodzą 2 tory jeden w kierunku Lubska, drugi na Żary.
42,8 km - na drodze leśnej z Surowej do Bieniowa zamontowano zapory.
Na 43,5 km tory przebiegają nad mostem kolejowym nad Szyszyną,
Który jest mniejszy niż most na trasie do Lubska.
Teren Bieniowa kończy się na około 43,7 km szlaku.
2020 r.
foto: mk
Strona główna O kolei w Bieniowie
|