Projekt „Szkoły Marzeń” realizowany przez Szkołę Podstawową w Bieniowie.

 

„Szkoła Marzeń” to program zwiększania szans edukacyjnych uczniów gmin wiejskich, którego organizatorem jest Centrum Edukacji Obywatelskiej, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży.

Program współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Szkoła Podstawowa w Bieniowie przystąpiła do tego projektu planując działania, których adresatami są uczniowie, rodzice, nauczyciele i mieszkańcy Bieniowa, Biedrzychowic, Włostowa, Dąbrowca. W realizacje tych zamierzeń włączona zostanie społeczność uczniowska, lokalni liderzy, instytucje i organizacje działające na terenie wsi.
Praca obejmuje dziewięć różnorodnych działań:

Działanie nr 1.

Organizowanie zespołowych działań uczniów i pracy metoda projektów – projekt Tu mieszkam. W realizowany w ramach tego działania projekt Tu mieszkam zaangażowani zostaną uczniowie kl. V i VI oraz jako osoby wspierające nauczycieli informatyki, historii, sztuki i przyrody.

Działanie nr 2.

Nabywanie umiejętności w zakresie języka niemieckiego poprzez zorganizowanie koła językowego”. Działanie oparte na funkcjonowaniu koła języka niemieckiego dla uczniów kl. V-VI posiadających pewne umiejętności językowe poszerzających wiedzę o krajach niemieckich obszaru językowego oraz doskonalących umiejętności samodzielnego uczenia się języka obcego.

Działanie nr 3.

Pomoc uczniom z dysfunkcjami i niepełnosprawnym oraz wspomaganie ich rodziców i nauczycieli”. Szerokie działania adresowane do uczniów z dysfunkcjami, niepełnosprawnych, ich rodziców i nauczycieli. W jego ramach rozpocznie prace psycholog, pedagog specjalny, logopeda oraz prowadzone będą zajęcia korekcyjno-kompensacyjne i działania wychowawcze korygujące zachowania uczniów.

Działanie nr 4.

Organizowanie zajęć pozalekcyjnych zgodnych z predyspozycjami i zainteresowaniami uczniów”. Działania uwzględniające predyspozycje i zainteresowania uczniów polegające na utworzeniu kół czytelniczego, tańca, regionalnego i zespoły teatralnego.

Działania nr 5.

Zagospodarowanie czasu wolnego uczniów”. W ramach tego działania zorganizowane zostaną wycieczki turystyczno-krajoznawcze na terenie woj. lubuskiego, warsztaty plastyczne w czasie ferii zimowych oraz rekreacyjne wyjazdy na basen i nauka pływania. Celem tych działań jest wskazanie uczniom i rodzicom wartościowych form spędzania czasu wolnego, poznanie i utrwalenie zasad bezpiecznego zachowania się w wodzie, nabycie umiejętności, zainteresowań, obserwacji i doświadczeń. Uczestnicy działań będą mieli możliwość odnajdowania się w obcych dla nich środowiskach (wielkie miasto, teatr, muzeum itp.).

Działanie nr 6.

Zorganizowanie pracy uczniów z uwzględnieniem potrzeb uczniów zagrożonych niepowodzeniami szkolnymi”. Działanie to ma na celu przezwyciężenie trudności związanych z samodzielną pracą i uczeniem się dzieci, wskazanie sposobów efektywnego uczenia się, doskonalenia umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji (w tym multimedialnych), wspomaganie rodziców chcących usprawnić prace własną dziecka oraz uzupełnienie wiedzy uczniów. Realizacja tego zadania polega na zorganizowaniu pomocy w odrabianiu zadań domowych i wyrównywania zadań z matematyki.

Działanie nr 7.

Organizowanie kół umożliwiających nabycie umiejętności wykorzystywania technologii informacyjnej”. Organizowane w ramach tego działania to koło internetowe dla kl. IV-Vi i koło komputerowe dla kl. I-III. Praca w tych kołach umożliwia dzieciom nabycie podstawowych umiejętności obsługi komputera i wykorzystanie go w pracy i zabawie (zajęcia dla kl. I-III) oraz umiejętności korzystania z Internetu jako źródła wiedzy i wykorzystania technologii komputerowej do przygotowania różnego typu prezentacji multimedialnych.

Działanie nr 8.

Umożliwianie uczniom nauki języków obcych”. Działanie mające na celu nabywanie przez dzieci umiejętności posługiwania się językiem obcym, poszerzania wiedzy o krajach innych obszarów językowych, ich kultury i obyczajów. W związków z tym uruchomione zostaną koło języka niemieckiego dla uczniów kl. I – III i koło języka angielskiego dla uczniów IV – VI.

Działanie nr 9.

Diagnoza i korekcja wad postawy poprzez organizację gimnastyki korekcyjnej w klasach IV – VI”. Działanie mające na celu objęcie zakresu ćwiczeń korekcyjnych wad postawy uczniów o stwierdzonych wadach (grupy mniej liczne) i kontynuacje tych ćwiczeń oraz upowszechnianie wiedzy i świadomości na temat korygowania wad postawy w środowisku (również wśród rodziców, dziadków, starszego rodzeństwa). W ramach tego działania zostaje utworzona grupa ćwiczebna gimnastyki korekcyjnej dla uczniów klas IV – VI.

 

Projekt „Szkoły Marzeń” zakłada tworzenie lokalnej koalicji na rzecz rozwoju szkoły poprzez przeprowadzenie debaty oraz zwiększenie świadomości społeczności lokalnej w związku z ich rolą i wpływem na stan oświaty w środowisku.

Projekt trwa od 14 października 2005 r. do 14 października 2006 r.

 

KADRA REALIZUJĄCA PROGRAM „SZKOŁY MARZEŃ” PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ W BIENIOWIE.

 

Imię i nazwisko

Przygotowanie, kompetencje, zadania w „Szkole Marzeń”

Działania w realizacji, których osoba jest zaangażowana

Małgorzata Markowska

Dyrektor szkoły, nauczycielka języka polskiego i rosyjskiego-realizacja projektu Tu mieszkam

Działanie nr 1

Barbara Pietrzak

Nauczycielka kształcenia zintegrowanego, terapia pedagogiczna-koordynator projektu

Działanie nr 6

 

"Szkoła Marzeń" w miesiącach.

 

 

Listopad

           

Ruszyła edycja „Szkoły Marzeń” realizowana przy Szkole Podstawowej w Bieniowie.

Z nadzieja na sukces przystąpiliśmy do pracy. Rozpoczęliśmy od promocji programu rozpropagowania informacji dotyczących naszej działalności. W związku z tym poinformowaliśmy instytucje współpracujące o uruchomieniu projektu w widocznym miejscu w szkole i poza nią umieściliśmy tablice informacyjne o szczegółach dotyczących realizacji projektu zostali poinformowani rodzice naszych uczniów. Podczas zebrań z rodzicami wskazano cele i rodzaje działań, adresatów, a także przekazano informacje dotyczące organizatorów i instytucji współfinansujących projekt, w którym mamy zaszczyt uczestniczyć.

Naszym uczniom zostały przekazane propozycje uczestnictwa w określonych zajęciach i plan pracy. Zajęcia różnego typu odbywają się codziennie w godzinach popołudniowych co uwarunkowane jest możliwością dojazdu wszystkich chętnych uczniów, także tych spoza siedziby naszej szkoły. Kadrę prowadzącą stanowią wykwalifikowani nauczyciele i specjaliści. W miesiącu listopadzie rozpoczęły się działalności koła językowe, komputerowe, internetowe, koła zainteresowań (czytelnicze, teatralne, regionalne) zajęcia logopedyczne, korekcyjno – kompensacyjne, gimnastyka korekcyjna, zajęcia korygujące zachowania, codzienna pomoc w organizowaniu pracy własnej uczniów (tzw. odrabianie zadań domowych) i zajęcia wyrównujące wiedzę z matematyki. Uruchomiono szkołę pływacką dla wszystkich uczniów klas III i IV. Zdiagnozowano u uczniów klas IV – VI wady postawy i zainteresowano stanem zdrowia rodziców uczniów ze stwierdzonymi wadami. Przeprowadzono także diagnozę logopedyczną wśród uczniów klas I – III, włączono do działań uczniów niepełnosprawnych i z dysfunkcjami ich rodziców i nauczycieli.

Nauczyciele naszej szkoły biorą udział w kursach i szkoleniach (także internetowych), których organizatorem jest CEO. Polepszanie wizerunku szkoły, uściślanie współpracy z rodzicami i lokalnymi partnerami inicjuje tworzenie lokalnej koalicji na rzecz oświaty.

Dzięki wytrwałości i zaangażowaniu Dyrektora Szkoły, koordynatora działań, osoby prowadzącej stronę finansową a także nauczycieli i pracowników naszej placówki udaje się zakończyć pierwszy miesiąc w „Szkole Marzeń”.

 

Grudzień

 

Szkoła Marzeń pracuje „pełną parą”. Dzieci, rodzice i nauczyciele maja możliwości uczestniczenia w ciekawych i różnorodnych działaniach i odnoszą pierwsze sukcesy. Uczestnicząc w grudniowych zajęciach koła teatralnego uczniowie mieli okazję wzbogacić swoją wiedzę o teatrze. Głównym osiągnięciem zajęć było poznanie warsztatu pracy aktora teatralnego. Uczniowie zrozumieli rolę dykcji, oddechu. Wykonywali praktyczne ćwiczenia mające na celu doskonalenia w/w. kolejnym elementem warsztatu pracy aktora był ruch szkicowy, z którym zapoznał uczniów instruktor ŻDK. Uczestnicy zajęć przedstawiali swoje pomysły  na określone scenki, oceniali wykonania kolegów. Bazując na wiadomościach na ten temat uczniowie tworzyli własne wprawki teatralne.

Gromadzeniem informacji z różnych źródeł na temat tradycji rodzinnych i obrzędów świątecznych oraz spotkanie z miejscowym regionalistą, który zaprezentował swoje zbiory i udzielił wywiadu zajmował się dzieci z koła regionalnego „Moje korzenie”. Opiekun tego koła był organizatorem wycieczek do Żar dla uczniów klas I – III. Podczas wycieczki dzieci zwiedzały miasto, zapoznały się z procesem wypieku chleba i praca piekarza, miały także możliwość odnajdowania się w środowisku miejskim (przejścia dla pieszych z sygnalizacja świetlną, ruch uliczny). Wrażenia z wycieczki były inspiracja do wykonania prac plastycznych wyeksponowanych na gazetce ściennej „Co słychać w Szkole Marzeń?”. Tam też uczestnicy kół językowych zamieścili prace związane ze Świętami Bożego Narodzenia opisane w języku niemieckim i angielskim. Wielkim powodzeniem cieszą się zajęcia kół internetowego i komputerowego a także dodatkowych zajęć w sali komputerowej realizowanych w ramach organizowania pracy własnej uczniów, a których celem jest nauczenie dzieci korzystania z komputera jako źródła wiedzy. Pokonywaniem trudności związanych z uczeniem się matematyki i uzupełnianiem wiadomości z tego przedmioty zajmowała się prowadząca zajęcia wyrównywania wiedzy z matematyki. Przygotowaniem i przeprowadzeniem wizyty w Gminnej Bibliotece Publicznej w Bieniowie, przypomnieniem twórczości J. Tuwima zajmowały się dzieci i opiekun koła czytelniczego „Książka moim przyjacielem”. Uczniowie klasy V i VI biorą udział w projekcie „Tu mieszkam”. Regularnie odbywają się zajęcia gimnastyki korekcyjnej, podczas których udzielane były konsultacje dla rodziców. Uczestnicy zajęć korekcji zachowań opracowali i udostępnili zestaw rad „Zamień kolce na puchate”, czyli co robić by zachowania były prawidłowe, powszechnie akceptowane i ułatwiały funkcjonowanie w grupie. Rady te umieszczone zostały na gazetce ściennej Szkoły Marzeń. W tym miesiącu odbyły się konsultacje pedagoga specjalnego dla nauczycieli i spotkania psychologa z rodzicami uczniów klasy IV. Uczestnicząc w projekcie Szkoła Marzeń otrzymaliśmy możliwość zmodyfikowania swojej bazy techno – dydaktycznej. Niewątpliwie podniesie to jakość i uatrakcyjni naszą pracę.

Zwiększeniu jakości pracy służy także uczestnictwo nauczycieli w kursach internetowych „Ocenianie kształtujące”, „Jak motywować uczniów do nauki” oraz koordynatora w szkoleniu „Tworzenie lokalnej koalicji na rzecz zwiększenia szans życiowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży”.

Działamy także z myślą o promocji projektu i naszych działań, dlatego umieściliśmy na stronie internetowej Bieniowa odpowiednie informacje.      

 

Styczeń

 

Wkroczyliśmy śmiało w 2006 r. Wszystkim, którym bliskie są sprawy zwiększania szans edukacyjnych życiowych naszych dzieci życzymy wszystkiego najlepszego. Pierwszy tydzień w Szkole Marzeń minął bez zakłóceń. W następnych tygodniach też jak drogowców zaskoczyła nas zima. Do plag awaryjnych autobusów dołączyła także plaga przeziębień i … ospa. Ograniczyliśmy w związku z  warunkami pogodowymi i zdrowotnymi wyjazdy na szkółkę pływacką i klasowe wyjazdy rekreacyjne na basen. Zajęcia odbywające się w siedzibie szkoły realizowane były planowo. W mroźną pogodę słychać było gorące rytmy. Właśnie w styczniu rozpoczęło swą działalność koło taneczne. Uczestniczą w nim uzdolnione tanecznie dzieci z klas I – VI. Młodsze dzieci wraz z opiekunem koła czytelniczego opracowały zgady – zgadule na temat twórczości J. Tuwima i zaprezentowały prace plastyczne pod tym tytułem. Osiągnięcia i funkcjonowanie dzieci zagrożonych niepowodzeniami szkolnymi utwierdzają nas w przekonaniu o trafność wyboru działającej pomocy w odrabianiu zadań domowych, wyrównywaniu wiedzy z matematyki, korekcji zachowań. Dzięki zastosowanym formom pracy na zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych panuje wspaniała atmosfera, szacunek i zrozumienie. Zajęcia z logopeda pomagają im w przezwyciężeniu trudności. Z wypiekami na twarzy recytują „Czarna krowa …..” Projektowaniem i wykonaniem herbu miejscowości uwzględniającego lokalne tradycje i legendy zajęły się uczestnicy koła regionalnego. Konsultacji logopedycznych udzielono opiekunowi i uczniom z koła teatralnego. Pozwoli im to na udoskonaleniu swojej pracy nad wymową oraz uświadomi rolę dykcji, koncentracji i oddechu w mówieniu.

Nasi „internetowcy” poznali wyszukiwarki internetowe, strukturę hierarchiczną stron WWW oraz programu Front Page, a młodzi „komputerowcy” zapoznali się z zasadami pisowni i polskimi literami na klawiaturze i wykonali pierwsze samodzielne rysunki, które po wydrukowaniu umieścili na gazetce ściennej „Szkoły Marzeń”. Zespół nauczycieli opracował ankiety skierowane do rodziców, nauczycieli, liderów środowiska lokalnego, których celem jest określenie oczekiwań społecznych związanych ze szkołą a także zaplanowaniem działań wpływających na rozwój w naszym środowisku.