Archiwalny rozkład jazdy 1917 r.
 

Tabela 55
Berlin - Sommerfeld - Benau - Sagan - Breslau *
Rozkład jazdy od 01.06.1917 r.

W latach 1916 - 1918 przez Bieniów kursował "Pociąg Bałkański" (Balkanzug), był to niemiecki interkontynentalny pociąg pośpieszny, relacji: Berlin - Wrocław - Budapeszt - Belgrad - Konstantynopol.
 Pociąg ten kursował w czasie, gdy zawieszono z powodu trwania I wojny światowej słynny "Orient Express", po klęsce Niemiec "Pociąg Bałkański" został odwołany a na tory wrócił "Orient Express".
Na czerwono zaznaczyłem "Balkanzug", który oznaczony jest na rozkładzie symbolem D 19. Pociąg od Berlina do Wrocławia nie zatrzymywał się na żadnej stacji. Składał się z luksusowych wagonów, w tym wagonów sypialnych i restauracyjnych.
Kursował 2 razy w tygodniu, w środę i sobotę. Przez Bieniów "przelatywał" przed godziną 11.

Rozkład jazdy przedstawiony w systemie 12 godzinnym, godziny nocne tzn. od 6.00 po południu do 5.59 rano oznaczono przez podkreślenie minut.

O godzinie 6.32 na stację w Benau, wjeżdżał pociąg relacji Lubsko - Legnica.
12.43 - pociąg relacji Lubsko - Żagań.
15.30 - pociąg relacji Berlin - Legnica.
19.22 - pociąg relacji Berlin - Wrocław - Wiedeń.
 0.45 - pociąg relacji Berlin Wrocław.

Ponadto przez Bieniów przejeżdżało 6 pociągów pośpiesznych z Berlina, które u nas się nie zatrzymywały.

 

Breslau - Sagan - Benau - Sommerfeld - Berlin *

"Pociąg Bałkański", wracał w poniedziałki i czwartki, oznaczony był symbolem D 18. Przez Benau przejeżdżał około godziny 19.

O godzinie 7.22 na stację wjeżdżał pociąg relacji Żagań - Lubsko.
11.33 - pociąg relacji Żagań - Lubsko.
16.32 - pociąg relacji Legnica - Lubsko
 0.57 - pociąg relacji Wrocław - Berlin.

Dodatkowo 5 pociągów pośpiesznych do Berlina.

Tabela 54 e  Sorau - Benau - Grünberg
 

Na trasie Żary - Zielona Góra: 3 pociągi do Zielonej Góry, 4 do Żar i 1 do Krzystkowic.

 

"Balkanzug" - "Pociąg Bałkański"
 

W latach 1916 - 1918 przez Bieniów kursował "Pociąg Bałkański"  (Balkanzug), był to niemiecki, luksusowy, interkontynentalny pociąg pośpieszny, relacji: Berlin - Wrocław - Budapeszt - Belgrad - Konstantynopol.
Pociąg ten kursował w czasie, gdy z powodu trwania I wojny światowej, zawieszono słynny "Orient Express". Po klęsce Niemiec "Pociąg Bałkański" został odwołany a na tory wrócił "Orient Express".

Pociąg rozpoczął kursowanie w dniu 15 stycznia 1916 r.
Początkowo kursował 2 razy w tygodniu, w środę i sobotę a wracał w poniedziałki i czwartki. Od czerwca 1918 roku, pociąg już jeździł tylko raz w tygodniu.

Główna trasa pociągu biegła z Berlina Stadtbahn, przez  Frankfurt nad Odrą, Guben, Lubsko, Bieniów, Żagań, Legnicę, Wrocław, Galanta, Budapeszt, Belgrad i Sofię do Konstantynopola.
Druga alternatywna trasa ruszała z Berlinia Anhalt i biegła przez Drezno, Pragę do Wiednia, gdzie łączyła się z trzecią częścią wagonów z Monachium.
Sezonowo, trzecia nitka wychodziła z Strasburga, przez Monachium, ale ze względu na słaby pobyt, w czerwcu 1917 r., trasę skrócono.
Najprawdopodobniej była jeszcze czwarta nitka pociągu. W maju 1918 r. zaczął kursować pociąg z  Würzburga do Wiednia, gdzie dołączał się do głównego składu.

Wszystkie części pociągu łączyły się w Galanta, przed Budapesztem i już jako jeden skład, dojeżdżały do Konstantynopola.

Trasa z Berlina Schl. Bf., przez Frankfurt n/O, Bieniów, Wrocław, Galanta do Konstantynopola liczyła 2363 km. Według rozkładu jazdy z 1917 r., pociąg pokonywał ją w ciągu 55 godzin i 48 minut. W drodze powrotnej czas podróży zmniejszał się do 55 godzin 29 minut.

Trasa z Berlina Anh. Bf., przez Drezno, Wiedeń, Galanta liczyła 2449 km i pociąg pokonywał ją 56 godzin 25 minut, w drodze powrotnej, w ciągu 56 godzin 20 minut.

15 października 1918 r. Balkanzug powrócił z ostatniej podróży.
 

 Poniżej artykuł zamieszczony w australijskiej gazecie "Western Argus" w dniu 9 maja1916 r.

 

"Balkanzug"

"...Niemieckie gazety są pełne nowych wiadomości o pociągu "Balkanzug",  który niedawno zaczął kursować między Berlinem a Konstantynopolem.

Jeden odcinek drogi kolejowej z Berlina przez Wrocław do Budapesztu, inny, z Berlina przez Drezno, trzeci z Monachium przez Wiedeń. Wszystkie trzy sekcje łączą się w  Galanta, w pobliżu stolicy Węgier. Podróż od stolicy Kaisera do sułtana trwa 48 godzin, a pociągi kursują dwa razy w tygodniu w każdą  stronę. Wagony mają namalowany napis dużymi literami "Balkanzug" po niemiecku, a instrukcje dla pasażerów wewnątrz wagonów są w języku niemieckim, węgierskim, bułgarskim i tureckim. Znajdują się tu wagony sypialne pierwszej i drugiej klasy, oraz oczywiście wagony restauracyjne.  Słowo "zug" w języku niemieckim, oznacza pociąg..." - tłumaczenie własne.

 

Link do mapy trasy Pociągu Bałkańskiego


1916 - Balkanzug na stacji Legnica

1917 - pocztówka Balkanzug

Wycinek z gazety "Berliner Illustrirte Zeitung"

Berlin - Konstantynopol przez Breslau - Budapest - Sofia.
Reklama - wycinek z gazety

 


1916 r.  Berlin - Wiedeń - Budapeszt - Konstantynopol

1916 r. Berlin - Monachium - Wiedeń - Sofia - Konstantynopol

1916 - Balkanzug

1916 r. Strasburg, Karlsruhe, Monachium, Konstantynopol

Ausweis Balkanzug

1917 r. Konstantynopol - Sofia - Budapest - Breslau - Berlin
   

opracował: mk


 Źródło: * Reichs - Kursbuch. Juni 1917.
              - 
"Western Argus" z dnia 9.05.1916 r.
              -
de.wikipedia.org


 

O kolei w Bieniowie
Historia kolej w Bieniowie

Strona główna