
Archiwalny rozkład jazdy 1917 r.
Tabela 55
Berlin - Sommerfeld - Benau
- Sagan - Breslau
*
Rozkład jazdy od 01.06.1917 r.



W latach 1916 - 1918
przez Bieniów kursował "Pociąg Bałkański" (Balkanzug), był to niemiecki
interkontynentalny pociąg pośpieszny, relacji: Berlin - Wrocław - Budapeszt
- Belgrad - Konstantynopol.
Pociąg ten kursował w czasie, gdy zawieszono z powodu trwania I wojny
światowej słynny "Orient Express", po klęsce Niemiec "Pociąg Bałkański"
został odwołany a na tory wrócił "Orient Express".
Na czerwono zaznaczyłem "Balkanzug", który oznaczony jest na rozkładzie
symbolem D 19. Pociąg od Berlina do Wrocławia nie zatrzymywał się na
żadnej stacji. Składał się z luksusowych wagonów, w tym wagonów sypialnych i
restauracyjnych.
Kursował 2 razy w tygodniu, w środę i sobotę. Przez Bieniów "przelatywał" przed
godziną 11.
Rozkład jazdy przedstawiony w systemie 12 godzinnym, godziny nocne tzn. od 6.00 po
południu do 5.59 rano oznaczono przez podkreślenie minut.
O godzinie 6.32 na stację w Benau, wjeżdżał pociąg
relacji Lubsko - Legnica.
12.43 - pociąg relacji Lubsko - Żagań.
15.30 - pociąg relacji Berlin - Legnica.
19.22 - pociąg relacji Berlin - Wrocław - Wiedeń.
0.45 - pociąg relacji Berlin Wrocław.
Ponadto przez Bieniów przejeżdżało 6 pociągów pośpiesznych z
Berlina, które u nas się nie zatrzymywały.
Breslau - Sagan - Benau - Sommerfeld - Berlin
*



"Pociąg Bałkański", wracał w poniedziałki i
czwartki, oznaczony był symbolem D 18. Przez Benau przejeżdżał około
godziny 19.
O godzinie 7.22 na stację wjeżdżał pociąg relacji
Żagań - Lubsko.
11.33 - pociąg relacji Żagań - Lubsko.
16.32 - pociąg relacji Legnica - Lubsko
0.57 - pociąg relacji Wrocław - Berlin.
Dodatkowo 5 pociągów pośpiesznych do Berlina.
Tabela 54 e Sorau - Benau - Grünberg

Na trasie Żary - Zielona Góra: 3 pociągi do
Zielonej Góry, 4 do Żar i 1 do Krzystkowic.
"Balkanzug" - "Pociąg Bałkański"
W latach 1916 - 1918
przez Bieniów kursował "Pociąg Bałkański" (Balkanzug), był to
niemiecki, luksusowy, interkontynentalny pociąg pośpieszny, relacji: Berlin - Wrocław -
Budapeszt - Belgrad - Konstantynopol.
Pociąg ten kursował w czasie, gdy z powodu trwania I
wojny
światowej, zawieszono słynny "Orient Express". Po klęsce Niemiec "Pociąg Bałkański"
został odwołany a na tory wrócił "Orient Express".
Pociąg rozpoczął kursowanie w dniu 15 stycznia 1916
r.
Początkowo kursował 2 razy w tygodniu, w środę i
sobotę a wracał w poniedziałki i czwartki. Od
czerwca 1918 roku, pociąg już jeździł tylko raz w tygodniu.
Główna trasa pociągu biegła z Berlina Stadtbahn,
przez Frankfurt nad Odrą, Guben,
Lubsko, Bieniów, Żagań, Legnicę, Wrocław, Galanta, Budapeszt, Belgrad i Sofię do
Konstantynopola.
Druga alternatywna trasa ruszała z Berlinia Anhalt i biegła przez
Drezno, Pragę do Wiednia, gdzie łączyła się z trzecią częścią wagonów z
Monachium.
Sezonowo, trzecia nitka wychodziła z Strasburga, przez Monachium, ale ze względu
na słaby pobyt, w czerwcu 1917 r., trasę skrócono.
Najprawdopodobniej była jeszcze czwarta nitka pociągu. W maju 1918 r. zaczął
kursować pociąg z Würzburga do Wiednia, gdzie dołączał się do głównego
składu.
Wszystkie części pociągu łączyły się w
Galanta, przed Budapesztem i już jako jeden skład, dojeżdżały do
Konstantynopola.
Trasa z Berlina Schl. Bf., przez Frankfurt
n/O, Bieniów, Wrocław, Galanta do Konstantynopola liczyła 2363 km. Według
rozkładu jazdy z 1917 r., pociąg pokonywał ją w ciągu 55 godzin i 48
minut. W drodze powrotnej czas podróży zmniejszał się do 55 godzin 29 minut.
Trasa z Berlina Anh. Bf., przez Drezno, Wiedeń,
Galanta liczyła 2449 km i pociąg pokonywał ją 56 godzin 25 minut, w drodze
powrotnej, w ciągu 56 godzin 20 minut.
15 października 1918 r. Balkanzug powrócił z
ostatniej podróży.
Poniżej artykuł
zamieszczony w australijskiej gazecie "Western Argus" w dniu 9 maja1916 r.

"Balkanzug"
"...Niemieckie gazety są pełne nowych wiadomości o pociągu "Balkanzug",
który niedawno zaczął kursować między Berlinem a Konstantynopolem.
Jeden
odcinek drogi kolejowej z Berlina przez Wrocław do Budapesztu, inny,
z Berlina przez Drezno, trzeci z Monachium przez Wiedeń. Wszystkie
trzy sekcje łączą się w Galanta, w pobliżu stolicy Węgier. Podróż
od stolicy Kaisera do sułtana trwa 48 godzin, a pociągi kursują dwa
razy w tygodniu w każdą stronę. Wagony mają namalowany napis dużymi
literami "Balkanzug" po niemiecku, a instrukcje dla pasażerów
wewnątrz wagonów są w języku niemieckim, węgierskim, bułgarskim i
tureckim. Znajdują się tu wagony sypialne pierwszej i drugiej klasy,
oraz oczywiście wagony restauracyjne. Słowo "zug" w języku
niemieckim, oznacza pociąg..." - tłumaczenie własne.
|
opracował: mk
Źródło: * Reichs - Kursbuch. Juni 1917.
-
"Western Argus" z dnia 9.05.1916 r.
-
de.wikipedia.org
O kolei
w Bieniowie
Historia kolej w Bieniowie
Strona
główna
|